måndag 30 juli 2012
söndag 20 februari 2011
Testa din kunskaper
Hej alla vänner!
...Mera
...kört fast, här kommer mer
...till slut
Det är ett tag sedan jag skrev, men medan jag funderar hur det är möjligt att få ihop till något nytt tänkte jag utmana er med detta lilla test. Vem törs tro att du har kunskapsluckor?
...Mera
...kört fast, här kommer mer
...till slut
måndag 22 juni 2009
Dollar'n har en baksida - Läs den!
Det är kris. På vem ska man hoppas? Det verkar bara vara IKEA som fattat att det är bäst att äga grejerna själv, och slippa rastlöst investmentfolk i styrelserummet. Riskkapitalbolag har ju i långliga tider pumpat in pengar hos sammanhang med ständiga hål i fickorna, och de visste att man tog en risk. Miljoner efter miljoner dollars nådde ännu fler mottagare som egentligen inte borde låna pengar, men det var ju riskkapitalbolagens jobb att förse med kapital.
Att förfoga över en massa pengar har, och fortsätter berusa många, så till den grad att man mitt i den värsta av alla finanskriser vill ha sig ytterligare ett järn - ett nödlån, en sista lilla smakbit. Det är inget fel att låna pengar, men när "in debt we trust" har blivit en verklig livsstil behöver man tänka ett varv till. Man kan börja med att studera de få dollarsedlar man har kvar som hela tiden har ropat ut - In God We Trust. Det är inte alls dumt att likt IKEA avstå från onödig yttre inblandning eller fodringsägare. Och framför allt, att lägga hela sitt liv i Guds händer.
//Anders
torsdag 25 december 2008
Ditt fokus!?
Ett år går katastrofalt snabbt! Måndag blir omgående fredag. Frågan infinner sig om man ska ägna helgen åt allt det man missat under veckan, eller ska man för en gång skull fokusera?
Det är jul nu. Enligt köpmannaföreningen och många kristna den viktigaste helgen på året.
Frågan är om det inte är just under julen man ska ha fokus på rätt sak. Då blir nästa år – varje månad, vecka, dag och timme – meningsfull för HELA människan.
Se videotrailern här under, och du får fokus på rätt sak.
Det är jul nu. Enligt köpmannaföreningen och många kristna den viktigaste helgen på året.
Frågan är om det inte är just under julen man ska ha fokus på rätt sak. Då blir nästa år – varje månad, vecka, dag och timme – meningsfull för HELA människan.
Se videotrailern här under, och du får fokus på rätt sak.
fredag 14 november 2008
Älska måndagar?
Sitter i min buss och ser bilister och andra rusa framåt. Ofta bekräftas regeln ”att bilköer uppstår när någon börjar köra i laglig hastighet”. Vad vinner man egentligen på att stå längst tid vid rött ljus eller ett vägbygge? Alla behöver väl inte jobba in tid för att kunna kurera baksmällan på söndan och halva måndan.
Man satsar inte på frukosten heller. Man ligger för länge och hinner inte… men stressa, det hinner man. Att stressa kan få konsekvenser, särskilt stress bakom ratten – på tom mage.
Om man stannar upp lite – om man hinner – så finns det mycket som man inte får uppleva av närhet, tillgivenhet och värme. Han ska göra sitt och Hon sina grejor. Och ungarna ska helst göra något roligt hos kompisarna. När tisdagen kommer är många redan igång och planerar den kommande helgen – i hopp att den grå vardagen snabbt ska passera. Allt händer tydligen på helgerna?!
Alla är nu inte med i en stor kristen församling med stort engagemang.
Men tänk att få möta sina vänner redan på måndagen i cellgruppen/bönegruppen, där man får dela erfarenheter, få tröst och uppmuntran. Ingen människa är perfekt, men unik, och behöver träffa andra för att utvecklas. Varje dag, hela veckan, behöver vi ha gemenskap med våra vänner, kollegor, våra barn, vår cellgrupp. Varje dag kan få bli betydelsefull där vi utvecklas, få/ge uppmuntran och känna verklig glädje.
Den grå vardagen är för viktig att stressas bort. Ta vara på den. Gör den intressant och utvecklande. Då händer det osannolika – du börjar längta till nästa måndag!
Man satsar inte på frukosten heller. Man ligger för länge och hinner inte… men stressa, det hinner man. Att stressa kan få konsekvenser, särskilt stress bakom ratten – på tom mage.
Om man stannar upp lite – om man hinner – så finns det mycket som man inte får uppleva av närhet, tillgivenhet och värme. Han ska göra sitt och Hon sina grejor. Och ungarna ska helst göra något roligt hos kompisarna. När tisdagen kommer är många redan igång och planerar den kommande helgen – i hopp att den grå vardagen snabbt ska passera. Allt händer tydligen på helgerna?!
Alla är nu inte med i en stor kristen församling med stort engagemang.
Men tänk att få möta sina vänner redan på måndagen i cellgruppen/bönegruppen, där man får dela erfarenheter, få tröst och uppmuntran. Ingen människa är perfekt, men unik, och behöver träffa andra för att utvecklas. Varje dag, hela veckan, behöver vi ha gemenskap med våra vänner, kollegor, våra barn, vår cellgrupp. Varje dag kan få bli betydelsefull där vi utvecklas, få/ge uppmuntran och känna verklig glädje.
Den grå vardagen är för viktig att stressas bort. Ta vara på den. Gör den intressant och utvecklande. Då händer det osannolika – du börjar längta till nästa måndag!
torsdag 6 november 2008
onsdag 22 oktober 2008
Stå rak i mediestormen
Kan konstatera att begreppet mediebrus numera stavas mediestorm. På bussen, tåget, webben, TV, vid vägkanten, i tidningar. Överallt bombarderas vi med det senaste nya. Svårt att värja sig för tanken om en sofistikerad utnötningstaktik, att riktigt pränta in saker i vårt medvetande. Hade man inte Bibeln att stå på hade man säkert svepts med i en massa onödiga trender.
Det är i och för sig aldrig fel med all denna input om man har MÅL i livet. Vi kan exempelvis skriva ner våra mål på ett blankt papper, och sedan bryta ner det i olika delmål. Då kan man ta små steg i taget - för jag vet hela tiden vem jag är, vart jag är på väg och vad jag vill göra med vår familj, våra barn, våra olika engagemang. Är jag befäst i min identitet och har smarta mål, då kan jag stå upprätt när det drar kring öronen
Jag som småbarnsfar, tonårsfar, församlingsmedlem, debattglad och datanörd hittar guldkorn i den ständigt vinande mediestormen. Men mer om det senare.
Det är i och för sig aldrig fel med all denna input om man har MÅL i livet. Vi kan exempelvis skriva ner våra mål på ett blankt papper, och sedan bryta ner det i olika delmål. Då kan man ta små steg i taget - för jag vet hela tiden vem jag är, vart jag är på väg och vad jag vill göra med vår familj, våra barn, våra olika engagemang. Är jag befäst i min identitet och har smarta mål, då kan jag stå upprätt när det drar kring öronen
Jag som småbarnsfar, tonårsfar, församlingsmedlem, debattglad och datanörd hittar guldkorn i den ständigt vinande mediestormen. Men mer om det senare.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)