Var är jag nu?

fredag 14 november 2008

Älska måndagar?

Sitter i min buss och ser bilister och andra rusa framåt. Ofta bekräftas regeln ”att bilköer uppstår när någon börjar köra i laglig hastighet”. Vad vinner man egentligen på att stå längst tid vid rött ljus eller ett vägbygge? Alla behöver väl inte jobba in tid för att kunna kurera baksmällan på söndan och halva måndan.
Man satsar inte på frukosten heller. Man ligger för länge och hinner inte… men stressa, det hinner man. Att stressa kan få konsekvenser, särskilt stress bakom ratten – på tom mage.

Om man stannar upp lite – om man hinner – så finns det mycket som man inte får uppleva av närhet, tillgivenhet och värme. Han ska göra sitt och Hon sina grejor. Och ungarna ska helst göra något roligt hos kompisarna. När tisdagen kommer är många redan igång och planerar den kommande helgen – i hopp att den grå vardagen snabbt ska passera. Allt händer tydligen på helgerna?!

Alla är nu inte med i en stor kristen församling med stort engagemang.
Men tänk att få möta sina vänner redan på måndagen i cellgruppen/bönegruppen, där man får dela erfarenheter, få tröst och uppmuntran. Ingen människa är perfekt, men unik, och behöver träffa andra för att utvecklas. Varje dag, hela veckan, behöver vi ha gemenskap med våra vänner, kollegor, våra barn, vår cellgrupp. Varje dag kan få bli betydelsefull där vi utvecklas, få/ge uppmuntran och känna verklig glädje.

Den grå vardagen är för viktig att stressas bort. Ta vara på den. Gör den intressant och utvecklande. Då händer det osannolika – du börjar längta till nästa måndag!

Inga kommentarer: