Var är jag nu?

torsdag 25 december 2008

Ditt fokus!?

Ett år går katastrofalt snabbt! Måndag blir omgående fredag. Frågan infinner sig om man ska ägna helgen åt allt det man missat under veckan, eller ska man för en gång skull fokusera?

Det är jul nu. Enligt köpmannaföreningen och många kristna den viktigaste helgen på året.
Frågan är om det inte är just under julen man ska ha fokus på rätt sak. Då blir nästa år – varje månad, vecka, dag och timme – meningsfull för HELA människan.

Se videotrailern här under, och du får fokus på rätt sak.


fredag 14 november 2008

Älska måndagar?

Sitter i min buss och ser bilister och andra rusa framåt. Ofta bekräftas regeln ”att bilköer uppstår när någon börjar köra i laglig hastighet”. Vad vinner man egentligen på att stå längst tid vid rött ljus eller ett vägbygge? Alla behöver väl inte jobba in tid för att kunna kurera baksmällan på söndan och halva måndan.
Man satsar inte på frukosten heller. Man ligger för länge och hinner inte… men stressa, det hinner man. Att stressa kan få konsekvenser, särskilt stress bakom ratten – på tom mage.

Om man stannar upp lite – om man hinner – så finns det mycket som man inte får uppleva av närhet, tillgivenhet och värme. Han ska göra sitt och Hon sina grejor. Och ungarna ska helst göra något roligt hos kompisarna. När tisdagen kommer är många redan igång och planerar den kommande helgen – i hopp att den grå vardagen snabbt ska passera. Allt händer tydligen på helgerna?!

Alla är nu inte med i en stor kristen församling med stort engagemang.
Men tänk att få möta sina vänner redan på måndagen i cellgruppen/bönegruppen, där man får dela erfarenheter, få tröst och uppmuntran. Ingen människa är perfekt, men unik, och behöver träffa andra för att utvecklas. Varje dag, hela veckan, behöver vi ha gemenskap med våra vänner, kollegor, våra barn, vår cellgrupp. Varje dag kan få bli betydelsefull där vi utvecklas, få/ge uppmuntran och känna verklig glädje.

Den grå vardagen är för viktig att stressas bort. Ta vara på den. Gör den intressant och utvecklande. Då händer det osannolika – du börjar längta till nästa måndag!

onsdag 22 oktober 2008

Stå rak i mediestormen

Kan konstatera att begreppet mediebrus numera stavas mediestorm. På bussen, tåget, webben, TV, vid vägkanten, i tidningar. Överallt bombarderas vi med det senaste nya. Svårt att värja sig för tanken om en sofistikerad utnötningstaktik, att riktigt pränta in saker i vårt medvetande. Hade man inte Bibeln att stå på hade man säkert svepts med i en massa onödiga trender.

Det är i och för sig aldrig fel med all denna input om man har MÅL i livet. Vi kan exempelvis skriva ner våra mål på ett blankt papper, och sedan bryta ner det i olika delmål. Då kan man ta små steg i taget - för jag vet hela tiden vem jag är, vart jag är på väg och vad jag vill göra med vår familj, våra barn, våra olika engagemang. Är jag befäst i min identitet och har smarta mål, då kan jag stå upprätt när det drar kring öronen

Jag som småbarnsfar, tonårsfar, församlingsmedlem, debattglad och datanörd hittar guldkorn i den ständigt vinande mediestormen. Men mer om det senare.

tisdag 21 oktober 2008

I huvudet på en busschaufför.

Det här är det allra första inlägget på denna min blogg. Lite pirrigt måste jag medge, men samtidigt oerhört spännande.
Ett eget krypin på nätet kanske inte är så dumt. Hoppas att du kikar in då och då.

Primärt så är jag 4-barnsfar och är gift med Anki sedan 18 år. Vi som familj är med i församlingen Livets Ord som är starkt inriktad på mission. Jag själv är engagerad i vårt invandrararbete här i stadsdelen Sävja där vi har bott de senaste 8 åren. Som bussförare på Swebus här i Uppsala, har jag arbetat sedan 2003.

Man brukar säga att insikt skapar åsikt, vilket är helt sant. Om man som jag, sitter i bussen och möter massor av människor, lyssna på massor på SR P1, suttit 9 år i kommundelsnämnd för KD, följer den allmänna debatten och dessutom är med i en stark och dynamisk församling, så får man därmed en massa input.
Frågan är, till vilken nytta?

Ibland som bussförare är det fullt upp, men ganska ofta är det händelsefattigt utmed vägarna, och då får man verkligen tid att fundera och samla intryck.

Och det är ungefär här denna blogg startar – i huvudet på en busschaufför.


Välkommna!