Var är jag nu?

onsdag 22 oktober 2008

Stå rak i mediestormen

Kan konstatera att begreppet mediebrus numera stavas mediestorm. På bussen, tåget, webben, TV, vid vägkanten, i tidningar. Överallt bombarderas vi med det senaste nya. Svårt att värja sig för tanken om en sofistikerad utnötningstaktik, att riktigt pränta in saker i vårt medvetande. Hade man inte Bibeln att stå på hade man säkert svepts med i en massa onödiga trender.

Det är i och för sig aldrig fel med all denna input om man har MÅL i livet. Vi kan exempelvis skriva ner våra mål på ett blankt papper, och sedan bryta ner det i olika delmål. Då kan man ta små steg i taget - för jag vet hela tiden vem jag är, vart jag är på väg och vad jag vill göra med vår familj, våra barn, våra olika engagemang. Är jag befäst i min identitet och har smarta mål, då kan jag stå upprätt när det drar kring öronen

Jag som småbarnsfar, tonårsfar, församlingsmedlem, debattglad och datanörd hittar guldkorn i den ständigt vinande mediestormen. Men mer om det senare.

Inga kommentarer: