Var är jag nu?

måndag 22 juni 2009

Dollar'n har en baksida - Läs den!

Det är kris. På vem ska man hoppas? Det verkar bara vara IKEA som fattat att det är bäst att äga grejerna själv, och slippa rastlöst investmentfolk i styrelserummet. Riskkapitalbolag har ju i långliga tider pumpat in pengar hos sammanhang med ständiga hål i fickorna, och de visste att man tog en risk. Miljoner efter miljoner dollars nådde ännu fler mottagare som egentligen inte borde låna pengar, men det var ju riskkapitalbolagens jobb att förse med kapital.

Att förfoga över en massa pengar har, och fortsätter berusa många, så till den grad att man mitt i den värsta av alla finanskriser vill ha sig ytterligare ett järn - ett nödlån, en sista lilla smakbit. Det är inget fel att låna pengar, men när "in debt we trust" har blivit en verklig livsstil behöver man tänka ett varv till. Man kan börja med att studera de få dollarsedlar man har kvar som hela tiden har ropat ut - In God We Trust. Det är inte alls dumt att likt IKEA avstå från onödig yttre inblandning eller fodringsägare. Och framför allt, att lägga hela sitt liv i Guds händer.

//Anders

1 kommentar:

Anna sa...

Bra skrivet :)